כך תשמרו על הקולט שמש לאורך שנים

Solar panel installationישראל היא מדינה ים תיכונית שטופת שמש, וככזו ניתן לנצל את אנרגיית השמש לייצור חשמל או לחימום מים. מסתבר כי דודים עם קולטי שמש מחממים מים בלמעלה מ 95% מהבתים בישראל, ויש במדינה חוק שמחייב התקנת דודי שמש בכל בית שנבנה. התקנת דודי שמש חוסכת אנרגייה המופקת מדלקים כמו נפט, פחם וגז, וחוסכת לבעלי הדוד בעלות החשמל החודשית באופן משמעותי. חימום מים על ידי קולטי שמש חוסך למשתמש 65% מצריכת החשמל הנחוצה לשם כך.

כיצד פועל דוד שמש

דוד שמש מורכב משני אלמנטים: קולטי שמש ודוד מים. קולטי שמש הם תיבות מתכת בעלות כיסוי זכוכית או פלסטיק מיוחד, שבתוכן צינור מים מתפתל על רקע בצבע שחור. קולטי שמש מותקנים בזוית של 45% לכוון השמש, וזה אומר שקולטי השמש מופנים לכוון דרום, הכוון בו זורחת השמש באופן קבוע. כיוון וזווית אלה מבטיחים קליטת שמש מירבית. הצבע השחור של קולטי השמש מזרז את קליטת השמש, ומסייע להפיכת האנרגיה הזו לאנרגיה של חום, המחממת את המים הזורמים בתוך הקולט לעבר הדוד.

על מנת לשמור על אספקת מים חמים כל ימות השנה, חשוב לשמור על נקיון קולטי השמש והדוד באופן הבא:

  • נקיון מאבנית – יש לנקות את הדוד מאבנית מעת לעת על ידי חומר מיוחד.
  • ניקיון קולטי השמש – קולטי שמש נמצאים בחוץ והם קולטים בנוסף לשמש גם לכלוך בדמות אבק, לשלשת של ציפורים וכדומה. יש להקפיד, לנקות את משטחי הקולטים מעת לעת, ולוודא כי אין לכלוך החוסם את קליטת קרני השמש.
  • התקנה יציבה – יש לוודא כי הדוד וקולטי השמש מותקנים באופן יציב, מכיוון שעליהם לעמוד גם בפני פגעי הטבע, כמו סערות חורף עזות וכדומה

דוד משולב

כדי לגרום לאספקת מים חמים באופן שוטף, וכל הזמן מומלץ על התקנת דוד שמש משולב עם גוף חימום חשמלי. היתרון של התקנת דוד משולב הוא ברור: בימי החורף, כאשר השמש איננה זורחת, ניתן ליהנות ממים חמים, שחוממו על מידי גוף החימום החשמלי, או במקרה שנגמרים המים החמים בערב, ניתן להדליק את המנגנון החשמלי, וליהנות ממים חמים גם בלילה. ברוב המקרים, כמות המים החמים בדוד אמורה להספיק לכמות האנשים בבית גם בשעות הערב והלילה, אבל ישנם מקרים שיש צורך בחימום נוסף, כאשר מגיעים אורחים וכיוצא בזאת.

בכל מקרה, מומלץ להתקין בדוד המים ווסת טמפרטורה, שמונע התחממות יתר של המים בדוד ושומר על טמפרטורה קבועה כל הזמן. יש לעשות תחזוקה נכונה של דוד השמש שלכם, ומומלץ להתייעץ עם המתקין לגבי תדירות הטיפול בדוד כפי שהומלצה למעלה.

טיפול נכון בקולטי השמש ישמור לכם על חימום המים במהירות גדולה, וגם מפני תקלות חמורות יותר, העלולות להגרם עקב הזנחת הדוד.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

קישור מקוצר:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *